Tech rječnik

Dodatna oprema

Dodatnu opremu čine: 

  • punjač
  • USB kabel
  • memorijska kartica
  • baterija
  • baterijski poklopac
  • slušalice
  • zaštitna maska (sve osim samog uređaja).

Jamstvo na dodatnu opremu traje kraće nego na mobilni uređaj i različito je od proizvođača do proizvođača, a u pravilu iznosi 6 ili 12 mjeseci.

Prodajni paket

Prodajni paket sastoji se od uređaj i oprema koja se dobiva prilikom kupnje u trgovini odnosno:

  • uređaja
  • dodatne opreme
  • kutije i korisničkih uputa.

Servis kao dio postprodajnog kanala rijetko kada može prilikom zamjene uređaja korisniku ponuditi cijeli prodajni paket.

Full Swap

Full swap je servisna zamjena cijelog uređaja novim, bez dodatne opreme (baterija, baterijski poklopac, punjač) i prodajnog paketa (kutija i korisničke upute).

Light Swap

Light swap je zamjena matične ploče, odnosno zamjena glavnog dijela uređaja koji upravlja svim funkcijama uređaja.

Financijsko odobrenje / Credit Note / CN

U slučaju nedostupnosti dijelova, čestih popravaka ili kvara nedugo nakon kupnje (DOA, eng. dead-on-arrival), proizvođač može odobriti financijsko odobrenje za izdavanje novog uređaja. U tom će slučaju servis poslati informaciju na prodajno mjesto gdje je uređaj kupljen, a djelatnici prodajnog mjesta kontaktirat će korisnika oko dogovora za preuzimanje novog uređaja.

Jamstveni popravak

Popravak uređaja bez naplate korisniku. Kako bi korisnik ostvario pravo na jamstveni popravak potrebno je dostaviti jamstveni list i/ili račun kojim se dokazuje datum kupnje. Uređaj treba biti predan na servis u odgovarajućem vremenskom roku od datuma kupnje kojeg je definirao proizvođač (najčešće 24 mjeseca), kvar mora biti prirode koja je pokrivena jamstvenim uvjetima i ne smije imati mehanička oštećenja ili oštećenja tekućinom.

Vanjamstveni popravak

Popravak uređaja kojeg plaća korisnik – Korisnik plaća popravak ukoliko je uređaju istekao jamstveni rok ili je priroda kvara takva da ju ne obuhvaćaju jamstveni uvjeti npr. mehaničko oštećenje, oštećenje tekućinom, neovlašteno otvaranje uređaja, neovlaštena softverska modifikacija i sl.

Naplata dijagnostike za vanjamstvene popravke

Servis naplaćuje dio vremena i sredstava koje je utrošio na dijagnostiku greške, pronalaženje rješenja za uklanjanje kvara i izradu ponude. U većini slučajeva, uređaj se mora popraviti da bi se vidjelo da li ima još nepravilnosti prije izrade ponude za vanjamstveni popravak. Ako korisnik pristane na ponudu, dijagnostika se ne naplaćuje.

Mehaničko oštećenje

Svako oštećenje na vanjskom ili unutarnjem dijelu uređaja. Razni su načini nastanka oštećenja:

  • pad
  • udarac
  • savijanje uređaja
  • grebanje
  • nepravilno umetanje SIM ili memorijske kartice
  • nepravilno umetanje kabela punjača i sl.

Servis ne može utvrditi razlog niti povijest nastanka tog oštećenja, nego utvrđuje zatečeno stanje. Svako takvo oštećenje može bitno utjecati na sam rad uređaja i velika je vjerojatnost da upravo to oštećenje uzrokuje smetnje zbog koje je uređaj predan na servis. Prema jamstvenim uvjetima koje je definirao proizvođač, popravak u jamstvu u ovakvim slučajevima nije moguć.

Oksidacija ili oštećenje vlagom / tekućinom

Elektronički metalni spojevi u doticaju s tekućinom tvore reakciju koja se naziva oksidacija i kao posljedicu imaju promijenjena svojstva vodljivosti odnosno smetnje ili potpuni prestanak rada uređaja. Oštećenje vlagom ili tekućinom se može dogoditi uz znanje korisnika npr. uređaj pao u bazen, lokvu na ulici ili je bio proliven nekom tekućinom.

Nažalost, to se može dogoditi i bez svjesnog znanja korisnika npr. kapljice prilikom razgovora na kiši, rukovanje uređajem s mokrim rukama, korištenje uređaja u 'zamagljenoj' kupaonici, ulazak u vrlo toplu prostoriju za vrijeme zime. U oba slučaja u unutrašnjosti se uređaja mogu pojaviti znakovi oksidacije. Servis ne može znati točno kako se to dogodilo, ali može utvrditi zatečeno stanje. Proizvođač za kvarove uzrokovane oksidacijom ne odobrava popravak u jamstvu.

Neovlašteno otvaranje ili nestručni popravak uređaja

Proizvođač ovlaštenom servisu dostavlja detaljne upute o popravku uređaja i definira kako izgleda originalno tvornički zatvoren uređaj. Ako servis prilikom pregleda uređaja ustanovi da neki vijci ili naljepnice nedostaju, da neki dijelovi nisu originalni, da u uređaju postoje otisci prstiju ili ako su neki dijelovi oštećenim nestručnim popravljanjem tada prema pravilima proizvođača jamstvo prestaje vrijediti i popravak bez naplate korisniku nije moguć.

Neovlašteno softversko modificiranje uređaja

Proizvođači definiraju originalni operativni sustav koji je namijenjen točno određenom modelu uređaja. Korisnici mogu na uređaje instalirati neke druge operativne sustave ili verzije operativnih sustava. Međutim proizvođač tada ne jamči za ispravan rad uređaja i ne dozvoljava daljnje popravke u jamstvu.

Neovlašteno softversko modificiranje može trajno oštetiti uređaj i onemogućiti povratak na preporučenu verziju operativnog sustava. Servis preporučuje korištenje isključivo preporučenu verziju softvera i originalne nadogradnje koje pruža proizvođač.

Programsko ažuriranje ili flashanje

Popravak uređaja ponovnom instalacijom najnovije verzije operativnog sustava. Često su kvarovi na uređajima uzrokovani greškom u softveru koju rješava ponovna instalacija. Također, servis je prema pravilima proizvođača dužan napraviti programsko ažuriranje prilikom svakog popravka bio on jamstveni ili vanjamstveni.

Prilikom programskog ažuriranja gube se svi podaci, računi i aplikacije instalirane na uređaju. Programsko ažuriranje preduvjet je za daljnji ispravan rad mobilnog uređaja.

Vraćanje / resetiranje na tvorničke postavke

Resetiranje uređaja, brisanje svih podataka i aplikacija u uređaju. Ponekad ova akcija može pomoći, međutim prilikom vraćanja na tvorničke postavke verzija operativnog sustava ostaje ista, a ako se greška pojavila u samom operativnom sustavu tada se ona može ponovno pojaviti. Prilikom programskog ažuriranja u ovlaštenom servisu s uređaja se posve briše operativni sustav i ponovno se instalira se najnovija verzija operativnog sustava. Takav način rješavanja problema višestruko je učinkovitiji od vraćanja na tvorničke postavke.

Back-up

Pohrana podataka s uređaja na vanjski medij, drugi uređaj ili Cloud. Prilikom servisnog postupka svi se podaci na uređaju brišu zbog programskog ažuriranje te savjetujemo korisnicima da prije predaje uređaja na servis svakako naprave Back-up. Servis također nudi uslugu Back-upa u iznosu od 98 kn. Zbog tehničkih ograničenja uređaja i samih podataka, servis ne može jamčiti za pohranu svih podataka u uređaju te ponekad zbog stanja uređaja Back-up nije moguć.

SISTEMSKE aplikacije (programi)

One koje je proizvođač tvornički instalirao unutar operativnog sustava kao neophodne za funkcionalnost uređaja, npr Telefon, Galerija ili Kontakti, i koje se ne mogu ručno izbrisati iz uređaja. Za ove aplikacije proizvođač garantira ispravno funkcioniranje.

NESISTEMSKE aplikacije (programi)

One koje korisnici sami instaliraju preko Trgovine (npr. Google Play) i u razvijene su od trećih strana koje mogu i ne moraju biti sigurne za upotrebu, npr. Whatsapp, Viber, YouTube, vremenske prognoze, sportske aplikacije itd. Te se aplikacije mogu ručno izbrisati iz uređaja.

Nesistemske aplikacije također mogu doći predinstalirane na uređaju, međutim kako su njih proizvele neke druge kompanije (treće strane), a ne proizvođač, proizvođač ne garantira da će te aplikacije raditi ispravno i njihov rad ne podliježe jamstvenim uvjetima. Ako se ustanovi da su takve aplikacije uzrok poteškoćama na uređaju, rješenje je deinstalacija spomenutiih aplikacija.